|
Od země přes kopec do nebe...
Šarochová, Kristýna ; Zemánek, Jiří (oponent) ; Malý, Břetislav (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci bych chtěla zkoumat malířský přístup analogický procesům v přírodě. Jakým způsobem se krajina transformuje přes umělce v umělecké dílo. Vytvářím strukturní předobraz, matrici se kterou dále pracuji. Ale výsledným obrazem se stává matérie pod matricí, která jakožto otisk fyzického přístupu představuje duchovní poselství, existenciální podstatu. Podobnou skutečností k tomuto přístupu je i můj vztah ke krajině.
|
|
Archetypy značek TOP 10 českých sportovců
Pichlová, Kristýna ; Voráček, Josef (vedoucí práce) ; Opelík, Daniel (oponent)
Název: Archetypy značek TOP 10 českých sportovců Cíle: Hlavním cílem bakalářské práce je určení archetypů značek TOP 10 českých sportovců generací Y. Ti jsou vybrání na základě výsledků ankety Sportovec roku 2022. Metody: V bakalářské práci je využita kombinace kvantitativního výzkumu s prvky kvalitativních metod. Nejvhodnějším způsobem k získání potřebných informací od generace Y bylo zvoleno elektronické dotazování. Dotazníkové šetření zahrnuje nejprve demografické údaje a poté projektivní techniky - respondent přiřazuje barvy k jednotlivým značkám sportovců na základě emocí, které v něm sportovec vyvolává. Následně jsou k jednotlivým značkám sportovců na základě psychologie barev a limbického modelu přiřazeny archetypy značek. Výsledky: Určení archetypů značek sportovců pomocí projektivních technik vycházející ze psychologie barev je realizovatelné. Bylo však zjištěno, že pro určování archetypů značek je nutné to, aby výzkumný soubor daného sportovce znal. U sportovců, které výzkumný soubor neznal, nebylo možné určení archetypu - u Víta Přindiše a Jakuba Vadlejcha. U Jakuba Vadlejcha však bylo možné vytyčit alespoň dimenze, v kterých by se sportovec mohl archetypově pohybovat. Ester Ledecké byl přiřazen archetyp Neviňátko. Barboře Špotákové archetyp Milenec. Další sportovci byli spojování s...
|
| |
| |
|
Genderová analýza postav homérského Hymnu na Démétru
Stará, Petra ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá genderovou a archetypální analýzou postav homérského Hymnu na Démétru. V první části práce jsou představeny metodologické a teoretické koncepty, které jsou následně využity v navazující analytické části práce. Primární základ tvoří feministické teorie, konkrétně feministická archetypální analýza a spiritualita. Druhá část práce se zaměřuje na analýzu hlavních postavy příběhu. Důraz je kladen především na mocenskou dynamiku, vztahy a vazby mezi postavami mýtu, a také na analýzu archetypů daných postav a symboliku v příběhu. Klíčová slova: archetyp, mýtus, homérský Hymnus na Démétru, bohyně, genderová analýza
|
| |
|
Southern Womanhood: A Story Behind the Southern Belle
Petrušová, Gabriela ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá vývojom archetypu južanskej krásky vo vybraných dielach popredných spisovateľov amerického Juhu. Na diskusiu o archetype južanskej krásky som si konkrétne vybrala román Swallow Barn od Johna Pendletona Kennedyho, spisovateľa virginiských plantáží, následne román Svätyňa od Williama Faulknera a svoj výber zakončujem románom Margaret Mitchellovej - Odviate vetrom. Aby si čitatelia čo najskôr objasnili, že vývoj amerického Juhu tvorí špecifickú kapitolu vo vývoji americkej kultúry a spoločnosti, úvodná kapitola mapuje v skratke jeho spoločensko-historický vývoj a popisuje okolnosti vzniku archetypu južanskej krásky a jej postavenia v spoločnosti a v kontexte obdobia pred americkou občianskou vojnou. Samotné jadro diplomovej práce sa potom nachádza v kapitolách číslo tri, štyri a päť, kde je archetyp južanskej krásky analyzovaný z hľadiska jednak chronologického, to znamená od obdobia tzv. starého Juhu až po obdobie južanskej renesancie a následne kontrastuje mužskú a ženskú perspektívu na archetyp južanskej krásky. Každá z menovaných troch kapitol je postupne členená na dve časti: prvá časť má za úlohu uviesť dielo a aj autora do spoločensko historického kontextu a druhá časť sa venuje detailnej analýze ženskej postavy-južanskej krásky v danom diele. Keďže je diplomová práca...
|
|
Od hororové postavy k dívčímu idolu. Postava upíra v současné literatuře pro mládež
Koubová, Denisa ; Píšová, Ina (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce se věnuje vývoji postavy upíra v literatuře pro mládež. Jejím cílem není postihnout všechny dostupné knihy o upírech, ale vybírá pouze nejzajímavější reprezentace postavy v jednotlivých obdobích. Sleduje, která díla mají na současnou podobu postavy největší vliv a snaží se popsat určitou vývojovou linii. Vybranými díly jsou Upír, Carmilla, Dracula, Interview s upírem, Upíří deníky, Pravá krev, Stmívání, Škola noci, Vampýrská akademie a Upíří internát. Tyto knihy rozděluje podle jednotlivých koncepcí postavy upíra (její vnější znaky, charakterové vlastnosti, narativní role). V úvodu práce je stručně popsán antropologický kontext tématu, zejména původ postavy v evropské lidové slovesnosti. Dále se práce zabývá žánry, které se nejvíce uplatňují v upíří literatuře, a obecnou charakteristikou postavy v literárním díle. Po samotné analýze popisující proměnu postavy od její naturalistické podoby do podoby civilizované/domestikované se v závěru věnuje upírovi jako literárnímu symbolu.
|
|
The initiation novel as a genre and its elements in selected novels by Hermann Hesse
Smrkovský, Michal ; Markvartová, Eva (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
Teoretický základ této diplomové práce představuje koncept románu zasvěcení, který jako žánr popsala ve svém díle Daniela Hodrová. Ve snaze o hlubší porozumění typickým motivům postav a prostoru obsahuje teoretická část také stručný výklad archetypů, jak je popisuje C. G. Jung. V praktické části jsou zákonitosti románu zasvěcení představeny na románech Demian a Stepní vlk německého spisovatele Hermanna Hesseho. Cílem práce je přinést důkaz o oprávněnosti žánrového zařazení obou děl coby románů zasvěcení, a dále pak využít prostředků teoretické části k podrobné interpretaci průběhu zasvěcení, jež ústřední postavy prodělávají. Na zasvěcení v románu Demian je v této souvislosti nahlíženo jako na předstupeň zasvěcení ve Stepním vlkovi. Výsledkem práce je tak mimo jiné i pokus o popis filosofické souvislosti mezi oběma analyzovanými romány. KLÍČOVÁ SLOVA Demian, Stepní vlk, Hermann Hesse, román zasvěcení, Daniela Hodrová, archetyp
|
|
Projektivní techniky a práce se symboly jako nástroj osobnostního rozvoje
Bobek, Milan ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Práce se zaměřuje na kvalitativní výzkum možností a limitů využívání podnětů a symbolů na obrázkových kartách (včetně tarotových), které by klientům v koučování a terapii posloužily jako projektivní technika vedoucí k hlubšímu sebepoznání a osobnímu rozvoji. Respondenti vyprávěli svůj životní příběh na základě jimi vybraných obrázkových karet. Text ukazuje, za jakých podmínek jim použití této projektivní symbolické techniky přineslo nové informace a inspirace k sebepoznání a seberozvoji, v jakých podobách ji lze uplatňovat a jaké postupy jsou nejúčinnější. Ukázalo se, že prostý popis obrázků klientům většinou nepřináší mnoho výrazně nového. Inspirativnější pro ně začalo být, když je konzultant konfrontoval s cílenými dotazy na jednotlivé obrazové symboly, přidal své reflexe a podnětné interpretace, případně vyložil standardní významy některých symbolů. Teprve pak začala ke klientům tato technika hovořit výrazněji a přinesla jim skutečně nové impulsy k sebepoznání a seberozvoji. Ještě inspirativnější se pro ně stala, jakmile do ní byl navíc zakomponován i prvek náhody - když si některé karty vytáhli z balíčku naslepo. Autor nakonec navrhl podrobnou metodiku použití projektivních karetních obrázků a zvážil možnosti a limity použití této projektivní metody v koučování, terapii a na seminářích osobního rozvoje.
|